Σοβαρές ευθύνες της κυβέρνησης για τον αγωγό «Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη» καταγγέλλουν οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας
Η αδράνεια της Ελληνικής κυβέρνησης ως προς την κατασκευή του πετρελαιαγωγού «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη» συνέβαλε στις αρνητικές εξελίξεις για το έργο, καταγγέλλουν με επίκαιρη επερώτησή τους 15 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. Επερωτώντες βουλευτές είναι οι: Δημήτρης Αβραμόπουλος, Κωστής Χατζηδάκης, Μιχάλης Γιαννάκης, Αλέξανδρος Δερμεντζόπουλος, Ευριπίδης Στυλιανίδης, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, Ευάγγελος Αντώναρος, Σίμος Κεδίκογλου, Ελίζα Βόζεμπεργκ, Μάριος Σαλμάς, Γιάννης Πλακιωτάκης, Αθανάσιος Δαβάκης, Ευγενία Τσουμάνη, Νίκος Παναγιωτόπουλος και Κώστας Τασούλας. Το έργο κινδυνεύει να ματαιωθεί, όπως προκύπτει από πρόσφατες δηλώσεις του Βούλγαρου Πρωθυπουργού και του Ρώσου Υπουργού Ενέργειας, κάτι που σε αυτή την αρνητική οικονομική συγκυρία αποδυναμώνει ακόμη πιο πολύ τη χώρα μας, τόσο οικονομικά όσο και γεωστρατηγικά.
Όπως επισημαίνουν οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, το ΠΑΣΟΚ έχει ακολουθήσει μια τακτική παλινδρομήσεων και αδράνειας ως προς το έργο αυτό. Ενώ ως αντιπολίτευση είχε ψηφίσει τη συμφωνία για τον αγωγό, προεκλογικά μίλησε για επαναδιαπραγμάτευση διότι δήθεν εξυπηρετούσε μόνο τα συμφέροντα της Ρωσικής πλευράς. Μετά τις εκλογές μίλησε ξανά για την ανάγκη προώθησης του έργου, χωρίς όμως η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να πράξει αναλόγως:
Από τον Οκτώβριο και μετά δεν έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες από την πλευρά της κυβέρνησης, προκειμένου να έρθει σε συνεννόηση με τη Βουλγαρία για να προωθηθεί ο αγωγός «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη», με εξαίρεση μία επίσκεψη του Υφυπουργού κ. Μανιάτη στη Σόφια στο πλαίσιο Συνόδου του Οργανισμού Συνεργασίας Ευξείνου Πόντου. Καμία επίσημη επίσκεψη του Πρωθυπουργού ή αρμόδιου Υπουργού
για το συγκεκριμένο θέμα.
Επιπλέον, εδώ και 9 μήνες εκκρεμεί η ψήφιση του νομοσχεδίου για τη «Διαδρομή-Εγκατάσταση του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη», το οποίο ήταν σχεδόν έτοιμο από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Ακόμη περισσότερο έχει καταστεί εμφανής η απουσία της κυβέρνησης στη λεγόμενη διπλωματία των αγωγών, καθώς τόσο η σχετική δραστηριότητα του Υπουργείου Εξωτερικών, όσο και η αντίστοιχη του ΥΠΕΚΑ είναι χλωμή και αδύναμη.
Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, μετά από πολλά χρόνια συζητήσεων, κατάφερε να ξεμπλοκάρει αυτό το έργο. Μεσολάβησαν 14 ολόκληρα χρόνια από τη σύλληψη της αρχικής ιδέας ως την υπογραφή το Μάρτιο του 2007 στην Αθήνα της Τριμερούς Διακρατικής Συμφωνίας μεταξύ των Κυβερνήσεων Βουλγαρίας, Ελλάδος και Ρωσίας. Τον Ιανουάριο του 2008 η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας υπέγραψε στη Σόφια τη συμφωνία μετόχων του αγωγού που ιδρύει τη διεθνή εταιρεία του έργου. Ενώ είχε εξασφαλιστεί η παρακολούθηση και η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στην κατασκευή του έργου.
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
Σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 138 του κανονισμού της Βουλής των Ελλήνων
ΠΡΟΣ:
ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
Το μείζονος εθνικής σημασίας έργο του πετρελαιαγωγού «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη» κινδυνεύει να ακυρωθεί. Με βάση αυτά που μετέδωσαν διεθνή πρακτορεία από τη Σόφια ο Πρωθυπουργός της Βουλγαρίας, φέρεται να ανακοίνωσε την εγκατάλειψη του έργου στις 11 Ιουνίου 2010 σε συνάντηση που είχε με τους Πρέσβεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο σπίτι του Ισπανού Πρέσβη στη Σόφια.
Ως κύριες αιτιολογίες για τη ματαίωση του έργου από βουλγαρικής πλευράς προβάλλονται η ύπαρξη αντιδράσεων από κατοίκους στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας, για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα έχει η κατασκευή του αγωγού, καθώς και η αδυναμία εξεύρεσης πόρων σε συνθήκες οικονομικής κρίσης.
Σύμφωνα, επίσης, με ανταποκρίσεις από διεθνή πρακτορεία ειδήσεων, ο Ρώσος Υπουργός Ενέργειας, Σεργκέι Σμάτκο, δήλωσε στις 9 Ιουνίου 2010 ότι «θα σταματήσει να χρηματοδοτεί το πρόγραμμα μέχρι να ξεκαθαρίσουν οι προθέσεις της Βουλγαρικής κυβέρνησης».
Σε μια αρνητική οικονομική συγκυρία για τη χώρα μας, η ενδεχόμενη ακύρωση του σημαντικού αυτού εθνικού έργου αποδυναμώνει περαιτέρω τη χώρα μας, τόσο οικονομικά όσο και γεωστρατηγικά. Η αδράνεια της ελληνικής κυβέρνησης το τελευταίο διάστημα ως προς τις εξελίξεις στην κατασκευή του συγκεκριμένου πετρελαιαγωγού και η απουσία μιας δημιουργικής διπλωματικής παρέμβασης για το ζήτημα, είναι προφανές ότι ζημιώνουν το συμφέρον της χώρας μας.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, μετά από πολλά χρόνια συζητήσεων, κατάφερε να ξεμπλοκάρει αυτό το έργο. Μεσολάβησαν 14 ολόκληρα χρόνια από τη σύλληψη της αρχικής ιδέας ως την υπογραφή το Μάρτιο του 2007 στην Αθήνα της Τριμερούς Διακρατικής Συμφωνίας μεταξύ των Κυβερνήσεων Βουλγαρίας, Ελλάδος και Ρωσίας (κυρώθηκε με το νόμο 3558/2007). Από εκεί και πέρα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με συνέπεια, φρόντισε να προωθήσει το έργο στην πράξη:
• Τον Ιανουάριο του 2008 υπογράψαμε στη Σόφια τη συμφωνία μετόχων του αγωγού που ιδρύει τη διεθνή εταιρεία του έργου.
• Εξασφαλίσαμε τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στην κατασκευή του έργου, μέσω της ενίσχυσης της Επιτροπής τοπικών παραγόντων, η οποία παρακολουθεί στενά την εξέλιξη του έργου και γνωμοδοτεί επί των μελετών.
• Θέσαμε σε λειτουργία διυπουργική επιτροπή για την παρακολούθηση και την επίσπευση των εργασιών κατασκευής και λειτουργίας του έργου λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος.
• Είχαμε ολοκληρώσει την προεργασία και ήταν έτοιμο προς κατάθεση το Σεπτέμβριο το σχετικό σχέδιο νόμου «Διαδρομή και Εγκατάσταση του Αγωγού Πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη», το οποίο μάλιστα είχε συζητηθεί στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
Σε αντίθεση με την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, το ΠΑΣΟΚ ακολούθησε σε αυτόν τον τόσο κρίσιμης σημασίας τομέα μια τακτική παλινδρομήσεων και αδράνειας, που οδήγησε σταδιακά στην υπονόμευση του έργου. Ενώ ως αντιπολίτευση είχε ψηφίσει τη συμφωνία για τον αγωγό, προεκλογικά, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός στις 8 Σεπτεμβρίου 2009 στην Αλεξανδρούπολη, μίλησε για επαναδιαπραγμάτευσή της, διότι, δήθεν, εξυπηρετούσε μόνο τα συμφέρονται της Ρωσικής πλευράς. Μετά τις εκλογές αναγκάστηκε να προσγειωθεί στην πραγματικότητα και να μιλήσει ξανά για την ανάγκη προώθησης αυτού του έργου. Μάλιστα, ο ίδιος ο πρωθυπουργός δήλωσε, στο περιθώριο επίσκεψής του στη Ρωσία, ότι ο αγωγός αποτελεί έργο εθνικής προτεραιότητας. Ωστόσο, η ανακολουθία λόγων και έργων της κυβέρνησης είναι εμφανής:
• Από το Οκτώβριο και μετά δεν έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες από την πλευρά της κυβέρνησης προκειμένου να έρθει σε συνεννόηση με τη Βουλγαρία για να προωθηθεί ο αγωγός «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη». Με εξαίρεση την επίσκεψη του Υφυπουργού κ. Μανιάτη στη Σόφια, στο πλαίσιο της Συνόδου των Υπουργών Ενέργειας του Οργανισμού Συνεργασίας Εύξεινου Πόντου, το Γενάρη του 2010, δεν έχει γίνει γνωστή καμιά επίσημη επίσκεψη σε επίπεδο Πρωθυπουργού ή και Υπουργού στη Βουλγαρία για να συζητηθεί το θέμα.
• Εδώ και 9 μήνες εκκρεμεί η ψήφιση του νομοσχεδίου για τη «Διαδρομή-Εγκατάσταση του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη», το οποίο ήταν σχεδόν έτοιμο από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
• Ακόμη περισσότερο έχει καταστεί εμφανής η απουσία της κυβέρνησης στη λεγόμενη διπλωματία των αγωγών, καθώς τόσο η σχετική δραστηριότητα του Υπουργείου Εξωτερικών, όσο και η αντίστοιχη του ΥΠΕΚΑ είναι χλωμή και αδύναμη.
Με δεδομένη τη δυσμενή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το μείζον έργο του πετρελαιαγωγού «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη», όπως προκύπτει και από τις πρόσφατες δηλώσεις του Βούλγαρου Πρωθυπουργού και του Ρώσου Υπουργού,
Επερωτώνται οι Υπουργοί:
1. Πόσες επίσημες επισκέψεις πραγματοποίησαν στη Βουλγαρία, προκειμένου να συζητήσουν από κοντά τα όποια προβλήματα για τον πετρελαιαγωγό «Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη»;
2. Ποιες ενέργειες έκαναν και ποια τα αποτελέσματά τους, προκειμένου να προωθηθεί στην πράξη το έργο του πετρελαιαγωγού;
3. Γιατί δεν έχει κατατεθεί προς ψήφιση, μετά από 9 μήνες, το νομοσχέδιο για τη «Διαδρομή-Εγκατάσταση αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη», ενώ ο Πρωθυπουργός στην επίσκεψή του στη Μόσχα το Φεβρουάριο του 2010 είχε πει ότι αυτό αποτελεί προτεραιότητα της ελληνικής κυβέρνησης;
4. Πού βρίσκεται η προκαταρκτική μελέτη περιβαλλοντικών όρων που ήταν ήδη έτοιμη από τον Αύγουστο του 2009;
5. Ποια πρόοδος υπάρχει στο ζήτημα της συμφωνίας διέλευσης;
6. Ποιες συγκεκριμένες πρωτοβουλίες έχουν αναληφθεί και ποια πρόοδος έχει επιτευχθεί στα ζητήματα των ενεργειακών αγωγών που ενδιαφέρουν και διέρχονται από την Ελλάδα;
7. Γιατί ακυρώνεται μία μεγάλη διπλωματική επιτυχία της χώρας;
8. Γιατί τίθεται εν αμφιβόλω το διπλωματικό άνοιγμα της Ελλάδας με τη Ρωσία και τη Βουλγαρία μέσω της διπλωματίας των αγωγών;
Οι επερωτώντες βουλευτές:
Δημήτρης Αβραμόπουλος
Κώστας Χατζηδάκης
Μιχάλης Γιαννάκης
Αλέξανδρος Δερμεντζόπουλος
Ευριπίδης Στυλιανίδης
Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης
Ευάγγελος Αντώναρος
Σίμος Κεδίκογλου
Ελίζα Βόζεμπεργκ
Μάριος Σαλμάς
Γιάννης Πλακιωτάκης
Αθανάσιος Δαβάκης
Ευγενία Τσουμάνη
Νίκος Παναγιωτόπουλος
Κώστας Τασούλας
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου