Του Παναγιώτη Κουσίδη
e-mail: kousidp@yahoo.gr
Μια δημοτική αρχή, για να είναι ολοκληρωμένη, αποτελεσματική και χρήσιμη για την πόλη και τους πολίτες, δεν πρέπει να αρκείται μόνο στα οράματα, στα προγράμματα και στους σχεδιασμούς, αλλά να διαθέτει επίσης την πολιτική βούληση και την διοικητική επάρκεια, ώστε να τα υλοποιήσει και να παράγει αποτελέσματα, τόσο σε αναπτυξιακά έργα υποδομών, όσο και στην καθημερινότητα του πολίτη. Με βάση τα παραπάνω κριτήρια, υπάρχει μια διάχυτη αντίληψη στην κοινωνία ότι γενικώς η διοικητική μηχανή πολλών δήμων υπολειτουργεί, δυσλειτουργεί ή λειτουργεί τέλος πάντων με μειωμένη απόδοση. Αφού επικρατεί η πελατειακή και ρουσφετολογική αντίληψη, η οποία είναι τροχοπέδη για την αποτελεσματική και παραγωγική λειτουργία της διοίκησης. Αφού βασικό κριτήριό της τοπικής εξουσίας είναι, με ποιο τρόπο θα αποκομίσει ψήφους, δεν θα δυσαρεστήσει φίλους και ημετέρους, ικανοποιώντας τα πλέον παράλογα αιτήματα και βλάπτοντας το κοινωνικό σύνολο.
Σε πολλούς δήμους, όπου οι αρμόδιοι Αντιδήμαρχοι Περιβάλλοντος δεν ασκούν επαρκή έλεγχο για να μη δυσαρεστήσουν πιθανούς ψηφοφόρους τους, χωλαίνει αφενός η καθαριότητα και αφετέρου εγκαταλείπεται το πράσινο. Με πικρία και απογοήτευση διαπιστώνει ο πολίτης πως όταν ο δήμος είχε στη διάθεσή του λιγότερους μόνιμους και εποχιακούς υπαλλήλους, η καθαριότητα και το πράσινο ήταν σε καλύτερη κατάσταση από ό,τι μετά την πρόσληψη περισσότερου εργατοτεχνικού προσωπικού. ΄Ενα άλλο φαινόμενο του τομέα αυτού είναι η άσχημη εικόνα των κάδων. Ενώ είναι αποδεδειγμένο ότι οι πλαστικοί κάδοι (μεγάλου μεγέθους)εύκολα σχίζονται, ξεχειλώνονται, καταστρέφονται και καίγονται, ωστόσο πολλοί δήμοι συνεχίζουν να τους προμηθεύονται, γιατί ενδεχομένως έχουν μεγαλύτερες εκπτώσεις και προμήθειες. Κανένας επόπτης καθαριότητας, κανένας αντιδήμαρχος και κανένας δήμαρχος δεν μπορούν να επιβάλουν σταθερούς χώρους τοποθέτησης των κάδων. Για να αποφύγουν, μάλιστα, το πολιτικό κόστος, τοποθετούν όλους τους κάδους γύρω από σχολεία, από εκκλησίες, από πάρκα και από άλλους δημόσιους χώρους. Για τους ίδιους λόγους διαπιστώνουν οι πολίτες να αυξάνονται ραγδαία οι αυθαιρεσίες και οι παρανομίες παρά την πρόσληψη δημοτικής αστυνομίας. Η δικαιολογία πολλών δημάρχων ότι δεν επαρκεί το επιστημονικό, το διοικητικό και το εργατοτεχνικό προσωπικό καταρρίπτεται. Οι καθημερινές πολεοδομικές και άλλες παραβάσεις δεν οφείλονται αποκλειστικά στο ελλιπές προσωπικό του δήμου αλλά στην πελατειακή αντίληψη και στην ρουσφετολογική νοοτροπία ενός δημάρχου και μιας δημοτικής αρχής.
Κανένας δήμαρχος και κανένας αρμόδιος αντιδήμαρχος δεν γνωρίζει την ακίνητη περιουσία του δήμου του, παρά το γεγονός της υποχρεωτικής δήλωσης της δημοτικής περιουσίας στο Γραφείο Κτηματογράφησης. Κλασικό παράδειγμα ο αποχαρακτηρισμός δημόσιων, κοινωφελών και δημοτικών χώρων που προορίζονταν για έργα κοινωνικών υποδομών, περιήλθαν στην ιδιοκτησία και στην εκμετάλλευση ιδιωτών. ΄Ομορφα και ευρύχωρα ρέματα του παρελθόντος δεν υφίστανται πλέον, διότι έχουν καταπατηθεί και μπαζωθεί από οικοπεδοφάγους, με την ανοχή των κρατικών, των νομαρχιακών και των δημοτικών αρχόντων και αρμοδίων. Οι πολίτες το διαπιστώνουν μόνο όταν υφίστανται τις συνέπειες, ύστερα από μια νεροποντή και πλημμύρα.
Εάν δεν είχαν θεσμοθετηθεί τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.) πολλοί περισσότεροι πολίτες θα ήταν δυσαρεστημένοι από τις δυσλειτουργίες και τα προβλήματα, τα οποία με την εφαρμογή του "Καλλικράτη" θα διογκωθούν και θα πολλαπλασιασθούν.΄Απειρα είναι τα παραδείγματα της δημοτικής κακοδιοίκησης και παραδιοίκησης, στα οποία μπορεί κανείς να αναφερθεί και να ασκήσει δημοτικό έλεγχο και κριτική. Αφού η δημοτική αρχή δεν υστερεί μόνο στα οράματα, στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση, αλλά υστερεί κυρίως στη διοικητική επάρκεια για τη διεκπεραίωση των προβλημάτων της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής των πολιτών
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου