ΑΙΣΧΟΣ

ΔΕΝ αφήνουν το Δημοτικό Σχολείο Δικαίων με πέντε Δασκάλους.
ΔΕΝ αφήνουν το Βορειότερο Σχολείο της χώρας με πέντε μεταλαμπαδευτές της γνώσης, επειδή σε μία τάξη υπάρχουν τρεις μαθητές.
Το σχολείο έγινε και πάλι εξαθέσιο.

Έκλεισε όμως της Πλάτης.
Τα συμπεράσματα δικά σας.

κατι νέο έρχεται σύντομα...

κάθε είδηση για μας, δεν είναι απλά μία ανάρτηση

thrakinea και tomadakis.blogspot.com
Follow thrakinea on Twitter

Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2010

κρατικος προυπολογισμος

Διαβάστε τις ομιλίες δύο βουλευτών του Έβρου κατά τη διάρκεια της συζήτησης



για τον προυπολογισμο



ΟΜΙΛΙΑ ΟΛΓΑΣ ΡΕΝΤΑΡΗ-ΤΕΝΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
Η Βουλευτής Έβρου του ΠΑΣΟΚ, κ. Όλγα Ρενταρή-Τέντε, μίλησε στην Ολομέλεια της Βουλής, την Κυριακή 19-12-2010, για το σχέδιο νόμου « Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών ορισμένων ειδικών ταμείων και υπηρεσιών οικονομικού έτους 2011»
Η κ. Όλγα Ρενταρή-Τέντε αναφέρθηκε στον προϋπολογισμό του 2010 και χαρακτηριστικά τόνισε ότι: « η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κατάφερε μέσα σε συνθήκες ‘κρίσης’ να ξεφύγει από το φάντασμα της χρεοκοπίας και τον εμφανή κίνδυνο της στάσης των πληρωμών». Παράλληλα αναφέρθηκε και στις πραγματικές τομές που υλοποιήθηκαν, όπως η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού, η εφαρμογή του νέου μοντέλου τοπικής αυτοδιοίκησης με τον Καλλικράτη, το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, η ηλεκτρονική συνταγογράφηση.
Στην ομιλία της η Βουλευτής αναφέρθηκε και στα μεγάλα και χρόνια προβλήματα που ταλανίζουν τον νομό Έβρου . Τόνισε τα υψηλά ποσοστά ανεργίας, τη συρρίκνωση της επιχειρηματικότητας και τη μεταφορά της βιομηχανικής και βιοτεχνικής δραστηριότητας στις γειτονικές χώρες . Η κ. Ρενταρή αναφέρθηκε στις ιδιαιτερότητες του νομού, για το υψηλό ποσοστό πετρελαίου που καταναλώνει ολόκληρος ο νομός και τάχθηκε κατά της επιβολής ενιαίου φορολογικού συντελεστή, σε περιοχές όπως ο Έβρος, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα αντικειμενικά κριτήρια. Η Βουλευτής υποστήριξε την ανάγκη επίσπευσης όλων των απαραίτητων διαρθρωτικών αλλαγών προκειμένου η επαρχία να επιβιώσει στο σύγχρονο, εγχώριο και διεθνές περιβάλλον.
Σε επίπεδο κεντρικών πολιτικών, η κ. Ρενταρή δήλωσε ότι χρειάζονται άμεσα ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του ευρύτερου δημόσιου τομέα και αναφέρθηκε στη σημασία της αναπτυξιακής στόχευσης προκειμένου να ξεφύγει η χώρα από το φαύλο κύκλο της ύφεσης. Τέλος, τοποθετήθηκε υπέρ της υποχρεωτικής θέσπισης ενιαίας φορολογικής συνείδησης, η οποία θα βασίζεται στο αίσθημα της κοινωνικής δικαιοσύνης
Κλείνοντας την ομιλία της η Βουλευτής Έβρου του ΠΑΣΟΚ, κ. Όλγα Ρενταρή-Τέντε σημείωσε ότι αποτελεί πλέον καθήκον όλων των πολιτικών δυνάμεων της χώρας να προβούν στις απαραίτητες εκείνες αλλαγές που δείχνουν την έξοδο της χώρας από την κρίση και διασφαλίζουν την κοινωνική συνοχή γιατί όπως χαρακτηριστικά τόνισε: «Χρειάζεται να έχουμε δίπλα μας , συνοδοιπόρους και συναγωνιστές τους Έλληνες πολίτες. Θα αποτύχουμε αν τους έχουμε απέναντι μας».




ΟΜΙΛΙΑ
ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΠΟΥΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, Βουλευτή Ν.ΕΒΡΟΥ, ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ 2011

18 Δεκ 10


« Ο Προϋπολογισμός του 2011 εδράζεται σε αβάσιμες παραδοχές, περικλείει μη ρεαλιστικές προβλέψεις,περιλαμβάνει πρόσθετα περιοριστικά δημοσιονομικά μέτρα, περιέχει, σε περιβάλλον βαθύτερης και παρατεταμένης ύφεσης, πρόσθετους φόρους και περαιτέρω περικοπές. Βυθίζει τη χώρα σε μεγαλύτερη ύφεση και οδηγεί την Ελληνική κοινωνία σε πλήρη αδιέξοδο.»

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Συζητούμε τον Προϋπολογισμό για το 2011. Η συζήτηση γίνεται μέσα σε ένα πάρα πολύ επιβαρυμένο οικονομικό περιβάλλον. Πολύ πιο επιβαρυμένο από την περυσινή που συζητούσαμε τον Προϋπολογισμό του 2010. Η χώρα μας βρίσκεται σε ιδιαίτερα δεινή θέση.
Η παρελθοντολογία κανένα δεν βρίσκει σύμφωνο. Όμως κάποια ζητήματα πρέπει να τίθενται και να λαμβάνονται υπόψη για τη μετέπειτα πορεία. Πριν από 13 μήνες ο Πρωθυπουργός και το κόμμα του προσπάθησαν με κάθε μέσο να κερδίσουν τις εκλογές. Έταξαν, υποσχέθηκαν, καλλιέργησαν ασύστολη υποσχεσιολογία και επικοινωνιακά τεχνάσματα. Ο στόχος επετεύχθη, το ΠΑΣΟΚ κέρδισε και η χώρα οδηγήθηκε σε αδιέξοδο.
Αξίζει όμως να θυμηθούμε ότι τον Σεπτέμβριο του 2009 ο κ. Παπανδρέου τοποθετούνταν στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης ως εξής: «Αν σήμερα παγώσουμε τους μισθούς, θα παγώσουμε την αγορά. Αν αυξήσουμε τους φόρους στη μεσαία τάξη, θα μειώσουε την αγοραστική της δύναμη. Και θα επέλθει ο φαύλος κύκλος της κατάρρευσης.».
Στη Διεθνή Έκθεση πάλι, δήλωνε ο κ. Παπανδρέου το αλησμόνητο, που έχει καταγραφεί στην Νεότερη Ιστορία της χώρας μας «Γιατί λεφτά υπάρχουν... έχουμε 31 δις ανείσπρακτους φόρους... Έχουμε χαριστικές πράξεις, όπως ασφαλιστικές εισφορές στις τράπεζες, που έφτασαν τα 5 δίς. Έχουμε ένα φορολογικό σύστημα, που χαρίζει 1 δις ευρώ το χρόνο σε μεγαλομετόχους.»
Και τελικά;
Περικόπηκαν οι μισθοί, περικόπηκαν οι συντάξεις, επιβλήθηκαν νέοι φόροι. Και παράλληλα απουσιάζει κάθε αναπτυξιακή πρωτοβουλία που θα περιόριζε τα αποτελέσματα της ύφεσης. Η ύφεση εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 4,2%, η ανεργία θα εκτοξευθεί στο 12,2% και ο πληθωρισμός ξεπέρασε το 5%. Και μάλιστα σύμφωνα με τις προβλέψεις της Κομισιόν, που μόλις προχθές δημοσιοποιήθηκαν, οι παραπάνω δείκτες βαίνουν προς το χειρότερο. Όλοι οι τομείς της οικονομίας παρουσιάζουν σημάδια κατάρρευσης και οι πολίτες αυτής της χώρας έχουν βυθιστεί σε βαθιά ανασφάλεια, απογοήτευση και αγωνία για την επόμενη μέρα.
Οι διαπιστώσεις αυτές δεν εκφέρονται με λαϊκισμό κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ απέτυχε. Απέτυχε γιατί δεν είχε κανένα σχεδιασμό που να μπορεί να δώσει λύσεις. Απέτυχε γιατί δεν υπήρξε κανένας συντονισμός του κυβερνητικού έργου. Απέτυχαν γιατί κινήθηκαν και κινούνται σε λάθος δρόμους, επιβάλοντας λάθος λύσεις. Απέτυχαν γιατί παραπλάνησαν τον ελληνικό λαό. Και συνεχίζουν να παραπλανούν.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Ναι, η αλήθεια είναι ότι διεθνώς τα πράγματα είναι δύσκολα. Και δεν είμαστε οι μόνοι. Την αλήθεια αυτή την αναγνωρίζουμε. Άλλοι όμως, όταν ήταν στην αντιπολίτευση την αγνοούσαν. Όμως η Κυβέρνηση αυτή με απανωτά και συσσωρευμένα σφάλματα, όχι μόνο δεν ομαλοποίησε την κατάσταση, αλλά αντίθετα κατόρθωσε να μετατρέψει την κρίση χρέους της χώρας και σε κρίση δανεισμού.
Οι κινήσεις ή οι παραλείψεις της ήταν συνεχείς και συγκεκριμένες.
- Έλλειψη προετοιμασίας και σοβαρού επιχειρησιακού σχεδίου για την αντιμετώπιση της κρίσης.
- Υποτίμησε τις προειδοποιήσεις Ελλήνων και ξένων για την κατάσταση της Ελληνικής οικονομίας.
- Προέβη σε απαξιωτικές αναφορές για τη χώρα, το κύρος και την αξιοπιστία της, υπονομεύοντας τη δανειοληπτική της ικανότητα.
- Προχώρησε αρχικά σε προγραμματικές δηλώσεις, που αντί για περικοπές περιείχαν παροχές, επιδεικνύοντας πολιτική αναξιοπιστία κι ανευθυνότητα.
- Καθυστέρησε στη στελέχωση του Κρατικού Μηχανισμού παραλύοντας τον εισπρακτικό μηχανισμό του Δημοσίου.
- Κατέθεσε ένα Πρόγραμμα Σταθερότητας κι Ανάπτυξης μη επαρκές για να καθησυχάσει τις αγορές.
Η Κυβέρνηση συνεχίζει να αντιφάσκει. Από τη μία δηλώνει πως η κατάσταση είναι ακόμα ιδιαιτέρως κρίσιμη, από την άλλη ισχυρίζεται πως υπάρχει σημαντική βελτίωση στη μείωση του ελλείμματος. Και όμως η μείωση είναι μόνο «εικονική» κι αυτό, διότι ουσιαστικά περιορίστηκαν οι επιστροφές φόρων, μειώθηκε δραστικά το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, επιβλήθηκαν έκτακτες εισφορές νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Στο σημείο που έχουμε φτάσει, δεν εξυπηρετεί κανέναν ο αποπροσανατολισμός και η παραπληροφόρηση. Στόχος όλων μας είναι να απομακρυνθεί όσο το δυνατόν πιο άμεσα ο κίνδυνος της βαθύτερης ύφεσης, της μεγάλης ανεργίας, της αρνητικής δυναμικής του χρέους και των κοινωνικών αναστατώσεων. Και η Κυβέρνηση οφείλει να το κατανοήσει αυτό και να πράξει ανάλογα.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
η Κυβέρνηση, όπως καταδεικνύουν όλα τα στοιχεία της πορείας εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του τρέχοντος έτους απέτυχε να εφαρμόσει το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής που είχε ψηφίσει. Αποκλίνει συνεχώς από τους στόχους, τους αναθεωρεί και προβαίνει σε συνεχείς λογιστικές ακροβασίες για την κάλυψη των δημοσιονομικών αστοχιών, όπως τη συρρίκνωση των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, προκειμένου να καλυφθεί η μεγάλη υστέρηση στα δημόσια έσοδα.
Παρατηρούμε ότι η υστέρηση των εσόδων έναντι των στόχων συνεχίζει να παγιώνεται και ο μόνος τρόπος για να καλυφθεί αυτή η υστέρηση είναι να αναθεωρεί συνέχεια η Κυβέρνηση, προς τα κάτω, τις προβλέψεις της για τα έσοδα.
Ειδικότερα:
 Τα τακτικά έσοδα είναι ελάχιστα αυξημένα το πρώτο δεκάμηνο σε σχέση με πέρυσι μόλις κατά 1,7%.
 Τα έσοδα από άμεσους φόρους είναι μειωμένα κατά 8,7%, μάλιστα οι φόροι εισοδήματος είναι μειωμένοι κατά 12,2%,
 Τα έσοδα από ΦΠΑ, παρά τις 2 αυξήσεις του συντελεστή, είναι αυξημένα, μόλις κατά 4,4% το πρώτο δεκάμηνο του 2010.
Επιπλέον οι επιστροφές φόρων προς τις επιχειρήσεις, κυρίως τις εξαγωγικές, εμφανίζονται μειωμένες κατά 8,7% το πρώτο δεκάμηνο του έτους σε σχέση με πέρυσι (έναντι ετήσιου στόχου για αύξηση κατά 3%).
Έτσι, η Κυβέρνηση έχει επιστρέψει περίπου 3,6 δισ. ευρώ το πρώτο δεκάμηνο του έτους, και μέχρι το τέλος του έτους πρέπει να επιστρέψει επιπλέον περίπου 1,5 δισ. ευρώ.
Μάλιστα, το μήνα Οκτώβριο οι επιστροφές φόρων είναι μειωμένες κατά 28,5% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2009 (και ανήλθαν στα 360 εκατ. ευρώ από 500 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο περυσινό μήνα).
Η τακτική αυτή της Κυβέρνησης, σε συνδυασμό με το διευρυνόμενο φαινόμενο καθυστερήσεων στις πληρωμές του Δημοσίου προς διάφορους προμηθευτές, επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την ήδη συρρικνωμένη ρευστότητα του ιδιωτικού τομέα, διογκώνοντας τα «λουκέτα» στην αγορά. Αποτέλεσμα, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), το α’ εξάμηνο του 2010 να κλείσουν 27.500 επιχειρήσεις.
Οι δαπάνες, αν και εμφανίζονται μειωμένες σε σχέση με πέρυσι κατά 7,1% το πρώτο δεκάμηνο του έτους λόγω, κυρίως, της οριζόντιας περιοριστικής εισοδηματικής πολιτικής και της συρρίκνωσης των προγραμμάτων κοινωνικής προστασίας, υπολείπονται του αναθεωρημένου στόχου για ετήσια μείωση κατά 7,5%, καταδεικνύοντας, έτσι, την αδυναμία της Κυβέρνησης να περιορίσει τη σπατάλη του Δημόσιου Τομέα.
Και ερχόμαστε και στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, η συρρίκνωση δαπανών για το οποίο συνεχίζεται.
Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) είναι μειωμένες κατά 24,6% το πρώτο δεκάμηνο του έτους σε σχέση με πέρυσι, δηλαδή είναι συρρικνωμένες κατά, περίπου, 2 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι και σε αυτή την περίπτωση έχουμε την τρίτη αναθεώρηση του ετήσιου στόχου για τις δαπάνες του ΠΔΕ (ο στόχος στον περυσινό Προϋπολογισμό ήταν για αύξηση 8,4%, στο Πρόγραμμα ήταν για ετήσια μείωση κατά 4%, ο πρώτος αναθεωρημένος στόχος του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού ήταν για μείωση κατά 6,1%, και τώρα, ο δεύτερος αναθεωρημένος στόχος στον Προϋπολογισμό είναι για μείωση κατά 11,3%).
Η νέα αυτή αναθεώρηση επιβεβαιώνει και ενισχύει την πολιτική εγκατάλειψης των δημοσίων επενδύσεων.
Καθιστά σαφή τη θυσία της αναπτυξιακής δυναμικής του ΠΔΕ με στόχο το αντιστάθμισμα της υστέρησης των εσόδων και την κάλυψη των αστοχιών στην εκτέλεση του Προϋπολογισμού, βυθίζοντας ακόμα περισσότερο την αγορά στην ύφεση και συρρικνώνοντας τις προοπτικές ανάταξης της Ελληνικής οικονομίας.
Αλλά ακόμη και αυτός ο νέος στόχος δεν φαίνεται επιτεύξιμος.
Στο πρώτο δεκάμηνο έχουν γίνει δαπάνες ύψους 6 δισ. ευρώ, ενώ ο Προϋπολογισμός προβλέπει δαπάνες ύψους 8,5 δισ. ευρώ. Δηλαδή, στο χρονικό διάστημα που απομένει, θα πρέπει να δοθούν σχεδόν 2,5 δισ. ευρώ για δημόσιες επενδύσεις.
Σε μηνιαία βάση, το - κατά μέσο όρο - ύψος των δαπανών του ΠΔΕ θα έπρεπε να διαμορφωθεί περίπου στο 1,2 δισ. ευρώ για τους τελευταίους δύο μήνες του έτους, όταν το μέσο ύψος δαπανών τους πρώτους δέκα μήνες ανήλθε στα 600 εκατ. ευρώ.
Η χώρα μας έχει μπει σε ένα αναπτυξιακό τέλμα. Όλα τα Δημόσια Έργα έχουν παγώσει. Σε όλη τη χώρα, όπως δηλώνουν και οι κατά τόπους αρμόδιοι φορείς (Περιφέρειες, Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, Δήμοι, ΤΕΕ, ΓΣΕΕ, κ.λ.), το συμπέρασμα είναι ένα. Και είναι κοινό για όλη την επικράτεια: «Δεν κινείται φύλλο».
Μόνο το α΄ εξάμηνο του 2010, 34.000 εργαζόμενοι στον κατασκευαστικό κλάδο οδηγήθηκαν στην ανεργία, ενώ 81 επιχειρήσεις από τις 652 συνολικά, έβαλαν «λουκέτο» τα τελευταία δύο χρόνια.
Και όμως τα Δημόσια Έργα και οι κατασκευές ίσως είναι η πιο άμεση και ασφαλής διέξοδος σε ένα βαθμό από τη δυσχερή θέση που έχουμε βρεθεί.
Οι κατασκευές απασχολούν πάνω από 200 επαγγέλματα, τα οποία σήμερα λιμνάζουν στην ανεργία. Τα Δημόσια Έργα υπηρετούν πολλαπλά τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες, με τη διευκόλυνση του εμπορίου, των μεταφορών, την ενίσχυση του τουρισμού, για να αναφέρω ενδεικτικά καίριους τομείς παράπλευρης ανάπτυξης.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ παρέλαβε από τη Νέα Δημοκρατία σε πολύ υψηλό ποσοστό ολοκλήρωσης έργα, τμήματα των οποίων σήμερα κινδυνεύουν με κατάρρευση λόγω της παντελούς απουσίας κρατικής μέριμνας. Τέτοια έργα είναι η μερική εκτροπή του Αχελώου, ο ΠΑΘΕ και ο άξονας Ε-65.
Επίσης, η Κυβέρνηση δεν έχει κάνει απολύτως τίποτε για εξασφαλίσει τα χρήματα που απαιτούνται για να υλοποιήσει τις εξαγγελίες της, - επέκταση της Αττικής Οδού, Μετρό Θεσσαλονίκης, Αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, Αρδευτικά του “Αλέξανδρος Μπαλτατζής”.

Ο Προϋπολογισμός του 2011 αποκαλύπτει τους τακτικισμούς του ΠΑΣΟΚ και την παντελή έλλειψη πρόνοιας για την ανάπτυξη της χώρας και τα Στρατηγικά του Σχέδια. Η μέχρι τώρα πορεία του κυβερνητικού έργου στον Τομέα των Υποδομών σε συνδυασμό με τα πραγματικά δεδομένα στην κατασκευή των Δημοσίων Έργων, καθώς και η προβλεπόμενη σταθεροποίηση του Π.Δ.Ε. για το έτος 2011 στο ποσόν των 8,5 δισ. ευρώ, θέτουν οριστικά την ταφόπλακα στην ανάπτυξη της χώρας και ιδιαίτερα στον κλάδο των κατασκευών.
Υπενθυμίζουμε ότι στον Προϋπολογισμό του 2009 το Π.Δ.Ε. είχε ανέλθει στο ποσό των 9,58 δισ. ευρώ. Στη συνέχεια, στον πλασματικό Προϋπολογισμό του 2010 που ψήφισε η κυβερνητική πλειοψηφία για το αρχικό ποσό των 10,3 δισ. ευρώ, δηλαδή με ενίσχυση κατά 8,4% έναντι του 2009, ανακοινώθηκε κατ’ αρχήν ο περιορισμός του Π.Δ.Ε. κατά 500 εκατ. ευρώ και στη συνέχεια περιορίσθηκε άλλες δύο φορές για να καταλήξει στα 8,5 δισ. ευρώ.
Τώρα, ευθύς εξ αρχής, ανακοινώνεται Π.Δ.Ε. 8,5 δισ. ευρώ, ποσό για το οποίο υπάρχει εύλογη ανησυχία αν θα παραμείνει στο ύψος που προϋπολογίζεται.
Τα πραγματικά στοιχεία του Προϋπολογισμού που δεν παρουσιάστηκαν, αποδεικνύουν τα εξής εντυπωσιακά:
1. Τον Σεπτέμβριο 2010 ο Υπουργός Υποδομών προανήγγειλε δημοπράτηση έργων ύψους 400 εκατ. ευρώ, μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους, ενώ τον Ιούνιο 2010 είχε εξαγγείλει την δημοπράτηση έργων ύψους 1,1 δισ. ευρώ. Δεν έχει γίνει τίποτε από τα δύο.
2. Με την ανάληψη των καθηκόντων της Κυβέρνησης του ΠΑ.ΣΟ.Κ., ανακοινώθηκε από τον ίδιο Υπουργό (την 16η Δεκεμβρίου του 2009) η αναστολή των διαδικασιών ορισμένων μεγάλων έργων που ανακοινώθηκαν από τη Ν.Δ., στα οποία περιλαμβάνονται:
- οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού,
- η Γ’ Φάση του Λιμένα Ηγουμενίτσας και
- το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Κρήτης στο Καστέλι.
Καμία κινητικότητα στα παραπάνω έργα. Ακόμη στην αναστολή.
3. Από τα στοιχεία του ΣΑΤΕ (Συνδέσμου Ανωνύμων Τεχνικών Εταιρειών) δεν δημοπρατήθηκε κανένα έργο άνω των 100 εκατ. ευρώ μέσα στο 2010.
4. Η συμμετοχή του κλάδου των Κατασκευών στο ΑΕΠ βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 12 ετών, μόλις σε 3,9%, από 5,3% στο πρώτο τρίμηνο του 2009.
Μέσα στο άκρως δυσμενές αυτό οικονομικό περιβάλλον, δεκάδες Ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωπες και με το πρόβλημα της αφερεγγυότητας κάποιων από τους πελάτες τους. Ένας από αυτούς, και μάλιστα ο μεγαλύτερος, είναι και ο ευρύτερος δημόσιος τομέας, ο οποίος εκτιμάται ότι οφείλει, αυτή τη στιγμή, περίπου 2 δισ. ευρώ για έργα που έχουν ήδη ολοκληρωθεί εδώ και αρκετό καιρό.
Και όμως! Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου περιδιαβαίνει την χώρα, εξαγγέλλοντας νέα μεγάλα έργα προϋπολογισμού πολλών δισ. ευρώ, ενώ πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη ανακοινώθηκαν στους εμβρόντητους πολίτες, όχι μία, αλλά δύο υποθαλάσσιες αρτηρίες και μία ζεύξη του Θερμαϊκού.
Με τον Προϋπολογισμό του 2011, έχουμε μια μοναδική ευκαιρία – σε περίοδο κρίσης - να εκμεταλλευτούμε την κινητήρια ισχύ των Δημοσίων Έργων ως μοχλών ανάπτυξης και αναθέρμανσης της Εθνικής Οικονομίας. Έστω και τώρα, δεν είναι αργά.
Μόλις πριν λίγες ημέρες, ο Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) κ. Γιάννης Στουρνάρας δήλωνε σε κεντρικό τηλεοπτικό μέσο: «Από το 4% της ύφεσης το 2,5% οφείλεται στις περικοπές του ΠΔΕ».
Παλαιότερα, αρθρογραφώντας τόνιζε ότι: «το μόνο αποτελεσματικό μέτρο που μπορεί να ληφθεί για να ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις της κρίσης είναι οι δημόσιες επενδύσεις».
Και μόλις προχθές, ο ίδιος, στην Επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας της Βουλής, έθεσε τρία ζητήματα:
(α) Την αύξηση των Δημοσίων Επενδύσεων με ανακατανομή πόρων του ΕΣΠΑ
(β) Την κινητοποίηση των ιδιωτικών επενδύσεων και
(γ) Την οργάνωση και καλύτερη διοίκηση του κράτους.
Όλα δηλαδή όσα ακριβώς δεν έχει κάνει μέχρι σήμερα η Κυβέρνηση.
Όλα όσα η Νέα Δημοκρατία εδώ και μήνες προτείνει.
Το ΠΑΣΟΚ υποστήριζε από τη θέση της αντιπολίτευσης ότι τα δημόσια έργα και οι ανάλογες πρωτοβουλίες αποτελούν μοχλό ανάπτυξης, πολύ σωστά βεβαίως, και κραύγαζε ότι πρέπει να υπερπολλαπλασιαστούν τα ποσά που προέβλεπαν οι προϋπολογισμοί της ΝΔ.
Σήμερα πράττει το ακριβώς αντίθετο.

Επιπλέον δυσοίωνο στοιχείο στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι το ότι προβλέπεται να έχουμε στενότητα πόρων για τη γεωργία, την αλιεία, την ενέργεια και αμελητέους πόρους στην έρευνα και την τεχνολογία. Και έτσι αναδεικνύεται, άλλη μια επικίνδυνη αδυναμία αυτής της Κυβέρνησης. Να διαχειριστεί το ΕΣΠΑ.
Δεν έχει προχωρήσει μέχρι τώρα ούτε ένα έργο από το ΕΣΠΑ, ενώ συχνά, κάθε τόσο, και μόλις προχθές πάλι, για άλλη μια φορά, η σημερινή κυβέρνηση αναφέρεται στην αναθεώρησή του και παράλληλα υπάρχουν διαρροές μέσω του Τύπου ότι σκοπεύει ένα μέρος των χρημάτων αυτών να το διοχετεύσει σε δράσεις που μόνο αναπτυξιακές δεν είναι, αλλά έχουν καθαρά επικοινωνιακό χαρακτήρα, στον οποίο το ΠΑΣΟΚ κατά κοινή ομολογία μεγαλουργεί.
Η Ελλάδα στις απορροφήσεις των κοινοτικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ έπεσε, από την πέμπτη θέση το 2009, στην 23η θέση φέτος!
Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό, το πρώτο εξάμηνο του έτους απορροφήθηκαν από τα διαρθρωτικά ταμεία κονδύλια (με βάση τις αιτήσεις πληρωμής) ύψους 854 εκατ. Ευρώ, δηλαδή το 30% του προβλεπόμενου από το «Μνημόνιο» στόχου για το 2010 (2.750 εκατ. Ευρώ).
Αναφέρουμε ότι η Κυβέρνηση της ΝΔ είχε προγραμματίσει να επενδυθεί το 82% του ΕΣΠΑ εκτός κέντρου. Το Εθνικό Στρατηγικό Πρόγραμμα Αναφοράς 2007-2013 και ο νόμος για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων της περιόδου 2007-2013 συνιστούν το αναπτυξιακό πλαίσιο και το εργαλείο για την μεγιστοποίηση της αξιοποίησης των κοινοτικών πόρων ύψους 20,4 δις ευρώ που διασφαλίσαμε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο το 2005.
Και όμως δεν προχωράει τίποτε. Εγκεκριμένα και ώριμα έργα, όπως αυτά του Σχεδίου «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» για τη γεωργία έχουν παγώσει. Και όχι μόνον.
Υπάρχει μια μεθοδευμένη υστέρηση των εσόδων από την ΕΕ στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και τίθεται το ερώτημα εάν υπάρχει άλλη χώρα που δεν σπεύδει στην ΕΕ για να εισπράξει κονδύλια. Μόνο η Ελλάδα το κάνει, με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ.
Κάθε χρόνο το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών είναι στα 20 δις ευρώ. Αυτό συνεπάγεται ότι κάθε 12 χρόνια η Ελλάδα χάνει ένα ΑΕΠ. Το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, έπρεπε και πρέπει να κατέχει κυρίως το κέντρο βάρους στην ανάπτυξη. Σήμερα έχουν παγώσει όλα τα εθνικά σχέδια περιφερειακής ανάπτυξης, οι δημόσιες επενδύσεις, δείχνοντας έτσι πως το ΠΑΣΟΚ ήταν ανέτοιμο και φαντάζει αμήχανο μπροστά στις μελλοντικές προκλήσεις.
Από την αρχή του χρόνου η χώρα μας δεν έχει Αναπτυξιακό Νόμο, διότι ο υφιστάμενος έχει λήξει.
Οι μέχρι σήμερα Αναπτυξιακοί Νόμοι, άλλος λιγότερο, άλλος περισσότερο, με όσες αδυναμίες είχε ο καθένας από αυτούς, δεν έπαυσαν να αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης και σύζευξης ιδιωτικών και δημόσιων κεφαλαίων για τη χώρα.
Εδώ και ένα χρόνο, με σωρεία εκκρεμουσών αιτήσεων για υπαγωγή, ακόμη η Κυβέρνηση συζητάει για τη μορφή που ένας καινούριος θα έχει. Στην αρχή λέγαν ότι θα είχε “άρωμα Κατσέλη”, σήμερα λέμε θα έχει “σφραγίδα Χρυσοχοϊδη”. Πολύ φοβάμαι ότι ψάχνοντας να βρούμε σφραγίδα, όταν αυτή θα βρεθεί, θα είναι πολύ αργά.
Το ΠΑΣΟΚ υποστήριζε από τη θέση της αντιπολίτευσης ότι τα δημόσια έργα και οι ανάλογες πρωτοβουλίες αποτελούν μοχλό ανάπτυξης, πολύ σωστά βεβαίως, και κραύγαζε ότι πρέπει να υπερπολλαπλασιαστούν τα ποσά που προέβλεπαν οι προϋπολογισμοί της ΝΔ. Σήμερα πράττει το ακριβώς αντίθετο.
Μέχρι τώρα την ελληνική οικονομία την έπληττε η διεθνής κρίση, τώρα απειλεί να την αποτελειώσει η αναποτελεσματικότητα της κυβέρνησης.
Είναι επιτακτική ανάγκη να προχωρήσει σε αλλαγές που θα συμπεριλαμβάνουν διαρθρωτικές και θεσμικές μεταρρυθμίσεις, εξυγίανση του ευρύτερου δημόσιου τομέα, τα μεγάλα δημόσια έργα, τα νομοσχέδια που αφορούν τη χρηματοδότηση δημόσιων έργων από αμιγείς εθνικούς πόρους, την προώθηση των σημαντικών υποδομών με την συγχρηματοδότηση της ΕΕ και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
Αδιαμφισβήτητα υπάρχει ένα αδύναμο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων από την Κυβέρνηση και δεν προκύπτει από πουθενά ότι θα ακολουθηθεί η περίφημη ανάταξη της οικονομίας και η απαιτούμενη ανάπτυξη.
Ένα από τα σημαντικά εργαλεία στήριξης των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, το ΤΕΜΠΜΕ περιήλθε σε πλήρη αδράνεια με αποκλειστική ευθύνη της Κυβέρνησης. Με αποτέλεσμα να κλείσει άλλη μια διέξοδος από τη ασφυκτική πίεση που βρίσκονται οι επιχειρήσεις.
Το ΤΕΜΠΜΕ αγγίζει τα όρια της αδράνειας, καθώς ενώ το πρώτο δεκάμηνο του 2009 είχε δώσει εγγυήσεις για 50.000 δάνεια, εφέτος κατά την ίδια περίοδο έχει δώσει μόνο για 2.500.
Επισημαίνουμε ότι το ποσοστό απορρόφησης στις αρχές του 2004 ήταν μόλις 1%, ενώ στο τέλος του 2009 είχε φτάσει σχεδόν το 100% μέσω του Ταμείου Εγγυοδοσίας Μικρών και πολύ Μικρών Επιχειρήσεων. Το Γ΄ΚΠΣ 2000- 2006 που συγχρηματοδοτήθηκε από πόρους της ΕΕ και της Ελλάδας έχει σχεδόν ολοκληρωθεί με επιτυχία.
Οι πρωτοβουλίες για ΣΔΙΤ και για συμβάσεις παραχώρησης παραμένουν λεκτικό σχήμα.
Οι άμεσες ξένες επενδύσεις συρρικνώθηκαν ακόμη περισσότερο.
Η οικοδομή, ένας από τους βασικούς, διαχρονικά, πυλώνες της οικονομίας, έχει περιέλθει σε πλήρες τέλμα και καθίζηση με όλες τις φορολογικές επιβαρύνσεις που έχουν επιβληθεί. Η αύξηση δε των αντικειμενικών αξιών θα είναι η χαριστική βολή στον κατασκευαστικό κλάδο, με αποτέλεσμα, την ύφεση, την αύξηση της ανεργίας και την επιδείνωση όλων των δεικτών της οικονομίας.
Οι παλινωδίες στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που καταδεικνύουν:
1ον. Την έλλειψη πολιτικής βούλησης και την απουσία σχεδιασμού της Κυβέρνησης για την προώθηση ενός ολοκληρωμένου Προγράμματος Αποκρατικοποιήσεων και μιας συστηματικής και ορθολογικής αξιοποίησης της Ακίνητης Περιουσίας του Δημοσίου.
Οι εξαγγελίες είναι αόριστες και χωρίς συγκεκριμένο και σαφές χρονοδιάγραμμα.
2ον. Τις αντιφάσεις μεταξύ προεκλογικών εξαγγελιών του ΠΑ.ΣΟ.Κ., μετεκλογικών προγραμματικών δεσμεύσεων και σημερινών ανακοινώσεων της Κυβέρνησης. Τα περισσότερα από αυτά πού εξαγγέλλει σήμερα η κυβέρνηση τα είχε δρομολογήσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αλλά το ΠΑΣΟΚ διαφωνούσε τότε και αντιδρούσε σε όλα.
3ον. Την ορθή πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να ξεκινήσει τις διαδικασίες και να διαμορφώσει ένα νέο “πακέτο” Αποκρατικοποιήσεων.
Και αυτό διότι οι σημερινές εξαγγελίες αποτελούν αντιγραφή τμήματος των πρωτοβουλιών, ώριμων επιλογών, αλλά και του Προγράμματος, της Νέας Δημοκρατίας.
4ον. Την ορθή πολιτική επιλογή της σημερινής Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, της Νέας Δημοκρατίας, να καταθέσει, έγκαιρα και ολοκληρωμένα, δέσμη 23 μέτρων για την τόνωση της Αγοράς, μηδενικού ή ελαχίστου δημοσιονομικού κόστους.
Μέτρα, όπως αυτά που περιλαμβάνονται, αν και γενικόλογα, στις σημερινές ανακοινώσεις, και αφορούν την αναβάθμιση και αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, τη συγκέντρωση φορέων λιμανιών και την αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας του Δημοσίου.
5ον. Την αδράνεια και τις καθυστερήσεις της Κυβέρνησης σε σειρά διαρθρωτικών αλλαγών, όπως είναι η αναδιοργάνωση του ΟΣΕ, αφού, εν τέλει, οι βασικοί άξονες της Κυβερνητικής πρωτοβουλίας εδράζονται στη φιλοσοφία του σχεδίου που η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είχε καταρτίσει και παρουσιάσει.
6ον. Την περιορισμένη χρηματοοικονομική αποτίμηση του “πακέτου” των Αποκρατικοποιήσεων, αφού οι προτεινόμενες δράσεις δεν αναμένεται να αποφέρουν το προσδοκώμενο όφελος για την περίοδο 2011-2013.
Τα παραπάνω επιβεβαιώνουν τις ανησυχίες της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Αλλά και τις εντάσεις που αποτυπώνονται στο Stand-by-Arrangement του ΔΝΤ (5 Μαΐου). Ότι, δηλαδή, «τα σχέδια αποκρατικοποιήσεων είναι απογοητευτικά και τα σχέδια για τη αναδιάρθρωση των δημοσίων επιχειρήσεων είναι αδύναμα».

Κατ΄ουσίαν, στον Προϋπολογισμό του 2011, δεν υπάρχει σχέδιο για ουσιαστικές παρεμβάσεις με στόχο την αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου.
Υπάρχει απλώς αναφορά ότι «έως το τέλος του 2010 θα έχει εκπονηθεί ένα σχέδιο που εξειδικεύει το πλαίσιο αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας ώστε να διασφαλισθεί η πρόβλεψη για τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ ετήσια έσοδα από αποκρατικοποιήσεις την περίοδο 2011-2013».
Να θυμίσουμε απλώς ότι στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης που κατέθεσε η Κυβέρνηση τον Ιανουάριο υπογραμμίζεται ότι «..αναμένεται ότι οι ιδιωτικοποιήσεις και μετοχοποιήσεις θα εξασφαλίσουν 2,5 δισ. ευρώ το 2010».
Η πλήρης αναντιστοιχία λόγων και έργων.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι
Μέσα στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που βιώνουμε η Νέα Δημοκρατία κατέθεσε συγκεκριμένες και υλοποιήσιμες προτάσεις, που στοχεύουν στην ανάπτυξη και μπορούν, με ασφάλεια, να επιταχύνουν την έξοδό μας από την κρίση.
Ανάμεσα στις προτάσεις αυτές είναι:
1. Άμεση αξιοποίηση του ΕΣΠΑ και απορρόφηση κονδυλίων. Οφείλουμε να κινηθούμε άμεσα προς αυτήν αυτήν την κατεύθυνση και να μη χάσουμε άλλες ευκαιρίες.
2. Ενεργοποίηση εφαρμογής Προγραμμάτων για την Αυτοδιοίκηση από το Υπουργείο Εσωτερικών και των Προγραμμάτων του Υπουργείου Αγροτικής ανάπτυξης και των αναπτυξιακών προοπτικών που δίνει η παραγωγή μικρών και μεσαίων έργων.
3. Προώθηση των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Ανέφερα και προηγουμένως ότι τα ΣΔΙΤ έχουν διακοπεί και έτοιμες μελέτες, όπως είναι ο Χωροταξικός Σχεδιασμός, οι αυτοκινητόδρομοι, τα πράσινα προγράμματα για τις επιχειρήσεις, που είχε προετοιμάσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, εγκαταλείφθηκαν.
Βέβαια, φαίνεται ότι τώρα ξεμπλοκάρουν επενδύσεις με ΣΔΙΤ στα 40 Περιφερειακά μας Αεροδρόμια. Θυμίζω ότι το προτείναμε από πέρσι τον Δεκέμβρη, το ξανά-προτείνουμε από τότε συνεχώς. Η κυβέρνηση το αγνοούσε επιδεικτικά, όπως έκανε, άλλωστε, συστηματικά και για τις περισσότερες από τις προτάσεις μας. Δεν πειράζει. Το σημαντικό είναι να παίρνει τέτοια τονωτικά μέτρα για το καλό του τόπου.
4. Σύναψη συμβάσεων παραχώρησης.
5. Άμεση αξιοποίηση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, ύψους περίπου 300 δις ευρώ, όσο είναι δηλαδή περίπου και το δημόσιο χρέος.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι
Η οικονομική πολιτική της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ έχει αποτύχει.
Αυτή η αποτυχία της οικονομικής πολιτικής μεταφέρεται, αναπόφευκτα, και επιβαρύνει και τη δημοσιονομική προσαρμογή του 2011, όπως αυτή αποτυπώνεται στον Προϋπολογισμό που κατατέθηκε πρόσφατα.
Προϋπολογισμός που εδράζεται σε αβάσιμες παραδοχές και περικλείει μη ρεαλιστικές προβλέψεις.
Που περιλαμβάνει πρόσθετα περιοριστικά δημοσιονομικά μέτρα.
Που περιέχει, σε περιβάλλον βαθύτερης και παρατεταμένης ύφεσης, πρόσθετους φόρους και περαιτέρω περικοπές.
Που, πολύ γρήγορα, θα αναθεωρηθεί επί το δυσμενέστερο, όπως έγινε και με τον πρώτο Προϋπολογισμό της Κυβέρνησης ΠΑ.ΣΟ.Κ. Όπως έγινε, άλλωστε, και με το Προσχέδιό του, η ριζική αναθεώρηση του οποίου αποτελεί για την Κυβέρνηση ξεκάθαρη παραδοχή αποτυχίας και παλινωδιών της οικονομικής της πολιτικής.
Αποτελεί άλλη μία ισχυρή ένδειξη της αναγκαιότητας αλλαγής του μείγματος οικονομικής πολιτικής.
Αναγκαία αλλαγή, την οποία η Νέα Δημοκρατία έχει επισημάνει από την πρώτη στιγμή, καταθέτοντας συγκεκριμένη, εναλλακτική, οικονομική πρόταση.
Πρόταση που βασίζεται στο συγκερασμό της αναγκαίας δημοσιονομικής προσαρμογής και της αναπτυξιακής πολιτικής, ώστε να απεγκλωβιστεί η οικονομία και η κοινωνία από τον ανατροφοδοτούμενο φαύλο κύκλο της ύφεσης, στον οποίο μας βυθίζει η οικονομική πολιτική της Κυβέρνησης.
Πρόταση εναλλακτικού μείγματος οικονομικής πολιτικής, ώστε να πιάσουν τόπο οι μεγάλες και διευρυνόμενες θυσίες των Ελλήνων πολιτών.
Η Ελλάδα χρειάζεται γενναίες, υπεύθυνες κι άμεσες αποφάσεις. Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο. Δεν έχουμε περιθώρια για άλλες χαμένες ευκαιρίες.
Και ο Προϋπολογισμός του 2011 που κατέθεσε αυτή η Κυβέρνηση δυστυχώς δεν ανταποκρίνεται σε αυτές τις ανάγκες, για αυτό και τον καταψηφίζουμε.