Με επιβάτες που μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού πηγαινοέρχονται σχεδόν άδεια τα τρένα του Προαστιακού της Θράκης. Τα δρομολόγιά του, που εγκαινιάστηκαν από τον πρώην υπουργό μεταφορών Ευριπίδη Στυλιανίδη, λίγες εβδομάδες πριν τις εκλογές, κοστίζουν 4 χιλιάδες ευρώ την ημέρα στον ΟΣΕ, αποδίδοντας, ουσιαστικά, μηδενικά έσοδα.
Όπως φαίνεται, το εγχείρημα, που πολλοί χαρακτήρισαν ως ένα «προεκλογικό πυροτέχνημα», απέτυχε. Ο Προαστιακός που συνδέει τις τρεις πόλεις της Θράκης, ακόμη και σε προχωρημένες ώρες, δεν έχει προσελκύσει ούτε τις δύο βασικές κατηγορίες πολιτών, στις οποίες στόχευε περισσότερο: φοιτητές κι εμπόρους.
Έτσι, οι συνδικαλιστές του ΟΣΕ ζητούν την κατάργησή του, ενώ το θέμα αποτελεί μία «καυτή πατάτα», τόσο στα χέρια των κυβερνητικών παραγόντων, όσο και της νέας Διοίκησης του ΟΣΕ.
Τότε…
Στις 11 Σεπτεμβρίου που έγιναν τα εγκαίνια του Προαστιακού, παρών ήταν και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Προκόπης Καλογιάννης, ο οποίος είχε εκφράσει τη βεβαιότητα πως «ο Προαστιακός της Θράκης θα εξυπηρετήσει σημαντικά την μετακίνηση των φοιτητών από πόλη σε πόλη, των εμπόρων και γενικά των κατοίκων της περιοχής και θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και την τόνωση του ιστορικού και εξωτερικού τουρισμού».
Από την πλευρά του, ο τότε υπουργός Μεταφορών Ευριπίδης Στυλιανίδης είχε υπογραμμίσει πως «ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Θράκης ουσιαστικά υλοποιεί τον εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό και ενώνει τα τρία μεγάλα αστικά και τα μικρότερα ημιαστικά ή αγροτικά κέντρα στα οποία σταματά. Η Αλεξανδρούπολη, η Κομοτηνή και η Ξάνθη γίνονται ένα τις πρωινές ώρες, τονώνοντας την εμπορική κίνηση και την οικονομία της κάθε τοπικής κοινωνίας και βεβαίως τις βραδινές ώρες ενοποιώντας τη φοιτητική ζωή, για την οποία φημίζεται η Θράκη, μια και το τρένο αυτό μέχρι τα ξημερώματα θα πηγαινοέρχεται και θα συνδέει τις τρεις πόλεις».
… και τώρα
Περίπου 1,5 μήνα μετά, τα πρώτα στοιχεία από τη λειτουργία του Προαστιακού είναι τουλάχιστον απογοητευτικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά το πρώτο 20ήμερο της λειτουργίας του, με ένα από τα τρένα, μεταφέρθηκαν συνολικά 22 άτομα, δηλαδή, περίπου 1 άτομο την ημέρα! Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, σε πολλά δρομολόγια, εκτός από τους εργαζόμενους του ΟΣΕ, δεν υπάρχει ούτε ένας επιβάτης στο τρένο.
Όπως καταγγέλλουν οι συνδικαλιστές, ο Προαστιακός κοστίζει καθημερινά 4 χιλιάδες ευρώ στον ΟΣΕ. Επομένως, γίνεται εύκολα αντιληπτό πως με την τόσο περιορισμένη επιβατική κίνηση που παρατηρείται, η λειτουργία του είναι ασύμφορη για τον Οργανισμό. Οι εργαζόμενοι μιλούν ανοιχτά για ένα προεκλογικό πυροτέχνημα, το οποίο, από την στιγμή που δεν μπορεί να λειτουργήσει όπως πρέπει, είναι ανάγκη να καταργηθεί, ώστε στις ήδη τεράστιες ζημίες του ΟΣΕ να μην προστίθενται καθημερινά κι άλλες.
Τι ζητούν οι συνδικαλιστές
Μιλώντας στη «Γ», ο συνδικαλιστής κ. Τηλέμαχος Αγιασμένος, επεσήμανε πως ο Προαστιακός δεν είναι βιώσιμος και θα πρέπει η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, αλλά και η διοίκηση του ΟΣΕ, να εξετάσουν σοβαρά την κατάργησή του.
«Αποδεικνύεται αυτό που λέγαμε από την αρχή: ένας Προαστιακός δεν μπορεί να στηθεί στην περιφέρεια, αλλά μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα. Δυστυχώς, φαίνεται πως είχαμε δίκαιο, μια και οι επιβάτες είναι κάθε μέρα και λιγότεροι».
Σημείωσε ακόμη πως το επόμενο διάστημα θα αναλάβουν οι εργαζόμενοι πρωτοβουλίες, προκειμένου, σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και υποβάλλονται κοινό αίτημα προς υπουργείο και ΟΣΕ, να γίνει ένας ολοκληρωμένος επανασχεδιασμός των δρομολογίων στον Έβρο.
«Έχουμε μία συνεχή απαξίωση του σιδηροδρόμου στην περιοχή μας. Τα σημερινά δρομολόγια δεν εξυπηρετούν τον κόσμο έτσι όπως θα έπρεπε. Πρέπει να δούμε άμεσα τον επανασχεδιασμό των δρομολόγιων και βέβαια να ανοίξει και πάλι το δίκτυο προς Τουρκία και Βουλγαρία. Να έχουμε περισσότερα δρομολόγια και περισσότερα τρένα για να εξυπηρετούμε όσο το δυνατόν καλύτερα το επιβατικό κοινό», υπογράμμισε ο κ. Αγιασμένος.
Συντάκτης: Kική Hπειρώτου
Εφ. "Η Γνώμη"
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου