Η Βουλευτής Έβρου του ΠΑΣΟΚ κα. Ελένη Τσιαούση κατέθεσε αναφορά προς τους αρμόδιους Υπουργούς, με αντικείμενο την τροποποίηση του άρθρου 13 του ν 1734/1987 για την παραχώρηση δημόσιων δασικών εκτάσεων, για την μετεγκατάσταση και τον εκσυγχρονισμό των ελαιοτριβείων του Δ.Δ. Μάκρης του Δήμου Αλεξανδρούπολης.
Στην αναφορά της η κα. Ε. Τσιαούση επισημαίνει ότι:
«Το λάδι της Μάκρης, είναι ένα εξαιρετικό ποιοτικά προϊόν, που έχει συνδεθεί με την παράδοση και την ιστορία της περιοχής. Αυτό έχει δημιουργήσει νέες προοπτικές για το προϊόν, δίνοντας την ευκαιρία στους παραγωγούς να προωθήσουν ευκολότερα το λάδι πετυχαίνοντας καλύτερες τιμές στην αγορά, ενώ και οι καταναλωτές αγοράζουν ένα ποιοτικό προϊόν με γεωγραφική ένδειξη. Πρόκειται για ένα τοπικό προϊόν που αν και όλοι οι Εβρίτες γνωρίζουν την ανώτερη ποιότητα και την διατροφική του ικανότητα, δεν ήταν τουλάχιστον μέχρι πρότινος
γνωστό στην ευρύτερη Ελλάδα. Οι συνεχείς διακρίσεις καθώς και η ποιοτική αναβάθμιση του προϊόντος που παράγεται στη συγκεκριμένη περιοχή, συνέβαλε στην ενίσχυση της Μεσογειακής διατροφής, ειδικά σε μία εποχή που το ένα μετά το άλλο κάνουν την εμφάνιση τους, διάφορα διατροφικά σκάνδαλα στο χώρο του ελαιολάδου.
Το σύνολο των ελαιοτριβείων του Νομού Έβρου χωροθετείται στο Δημοτικό Διαμέρισμα Μάκρης του Δήμου Αλεξανδρούπολης. Πιο συγκεκριμένα στη περιοχή της Μάκρης, βρίσκονται τρία (3) ελαιοτριβεία, το ένα βρίσκεται εντός σχεδίου (Αγροτικός Συνεταιρισμός Μάκρης), και τα υπόλοιπα δύο εντός Ζ.Ο.Ε. (Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου), με συνέπεια να μην υπάρχει δυνατότητα χωροθέτησης ενεργειών ανάπτυξης. Η τελευταία ανανέωση και εκσυγχρονισμός του μηχανολογικού εξοπλισμού των συγκεκριμένων ελαιοτριβείων πραγματοποιήθηκε την δεκαετία του '80, με αποτέλεσμα πλέον να αδυνατούν να ανταγωνιστούν τις υπόλοιπες επιχειρήσεις του κλάδου, εξαιτίας του παλαιού εξοπλισμού τους αλλά και των περιορισμένων κτιριακών εγκαταστάσεών τους, όπου δεν τους δίνεται η δυνατότητα επέκτασής τους. Διότι δεν επιτρέπονται τέτοιου είδους ενέργειες εντός περιοχής Ζ.Ο.Ε. και εντός σχεδίου, αλλά και οι εκτάσεις γής εκτός περιοχής Ζ.Ο.Ε. είναι χαρακτηρισμένες στην πλειοψηφία τους ως δασικές, ενώ ο ότι έχει απομείνει εκτός δασικής περιοχής δεν πωλείται, με συνέπεια να δημιουργείται μια αδιέξοδη κατάσταση για τη συνέχιση της λειτουργίας των ελαιοτριβείων.
Παράλληλα ένα πολύ σημαντικό θέμα είναι η μόλυνση που συντελείται στην περιοχή, εξαιτίας της μη ύπαρξης χώρων διάθεσης των λυμάτων απο την δραστηριότητα των ελαιοτριβείων. Όπου κατά το παρελθόν αναγκάζονταν να τα μεταφέρουν με βυτιοφόρα σε χώρους, όπου έχει απαγορευτεί πλέον η συγκεκριμένη δραστηριότητα. Το πρόβλημα διάθεσης των λυμάτων των ελαιοτριβείων στην περιοχή της Μάκρης επιβαρύνει συνεχώς την εύρυθμη λειτουργία της τοπικής κοινωνίας με αποτέλεσμα τις συνεχείς διαμαρτυρίες των κατοίκων και των επισκεπτών της και τη συνεχή υποβάθμιση του περιβάλλοντος, διότι το άρθρο 13 παρ. 2 του Ν. 1734/1987 δεν προβλέπει παραχώρηση δασικής έκτασης για τη χρήση των ελαιοτριβείων, ενώ προβλέπεται για άλλες συγγενείς μεταποιητικές δραστηριότητες γεωργικών προϊόντων (τυροκομεία, ιχθυοκαλλιέργειες, υδροτριβείων κλπ). Δίνοντας την ευκαιρία να προσαρμοστούν στα σύγχρονα δεδομένα που επικρατούν στις υπόλοιπες ανταγωνιστικές χώρες της Ε.Ε. (Ιταλία, Ισπανία), με την δημιουργία δίπλα στις εγκαταστάσεις τους δεξαμενών εξάτμισης και άλλων πρακτικών εφαρμογών που θα επιτρέψουν την ποιοτική αναβάθμιση του προϊόντος, την επιτεύξη των οικονομιών κλίμακας, αλλά και την πραγματική προστασία του περιβάλλοντος και του κοινωνικού συνόλου. Επιβεβλημένη είναι λοιπόν η ανάγκη μετεγκατάστασης των ελαιοτριβείων, σε περιοχή όπου θα τους επιτρέπεται η κατασκευή των απαραίτητων υποδομών για την ολοκληρωμένη λειτουργία τους, καθώς και η ανανέωση του εξοπλισμού τους.
Οι προσπάθειες για εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών τους, καθώς και του εξοπλισμού τους μέχρι σήμερα απέβησαν άκαρπες, εξαιτίας των παραλείψεων, που έχουν διαπιστωθεί στον Ν. 1734/1987, όπου δεν αναφέρεται ρητά η περίπτωση των ελαιοτριβείων (παρόλο που δύναται να παραχωρηθεί δασική έκταση για τη διάθεση των λυμάτων τους παρ. 2 άρθρο 13 ν. 1734/1987). Για αυτό το λόγο ένα καθαρά τοπικό ποιοτικό προϊόν αδυνατεί να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις του διεθνούς ανταγωνισμού, στερούμενο των αναγκαίων επενδυτικών σχεδίων, που θα οδηγήσουν στην αναβάθμιση του προϊόντος και της γενικότερης παραγωγικής διαδικασίας του. Δίνοντας την δυνατότητα στους παραγωγούς, να αναδείξουν τα παραδοσιακά ποιοτικά χαρακτηριστικά της περιοχής όπου παράγεται, αλλά και την διάχυση των θετικών αποτελεσμάτων στους τομείς της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας.
Προκειμένου να ενταχθούν τα επενδυτικά σχέδια των συγκεκριμένων επιχειρήσεων στο νέο αναπτυξιακό νόμο ή σε άλλα επιδοτούμενα προγράμματα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, για τον εκσυγχρονισμό ελαιοτριβείων θα πρέπει να α) τροποποιηθεί το άρθρο 13 του Ν 1734/1987 παρ.2 όπου επιτρέπεται η παραχώρηση για χώρους λυμάτων αλλά δεν αναφέρονται τα ελαιοτριβεία ή να β) εκδοθεί ερμηνευτική εγκύκλιος που να προσδιορίζει ότι η δύναται να παραχωρηθεί δασική έκταση για τον εκσυγχρονισμό και τη μετεγκατάσταση των ελαιοτριβείων».
Με την αναφορά της η κα. Ε. Τσιαούση ζητάει να ενημερωθεί από τους αρμόδιους Υπουργούς, για τις προθέσεις της κυβέρνησης και τις περαιτέρω ενέργειες προκειμένου, να τροποποιηθεί το άρθρο 13 του Ν. 1734/1987 παρ 2 , καθώς και να εκδοθεί ερμηνευτική εγκύκλιος ώστε να προσδιορίζονται με κάθε λεπτομέρεια οι όροι για την ένταξη στον νέο αναπτυξιακό νόμο για τα ελαιοτριβεία, ώστε να πραγματοποιηθεί ανεμπόδιστα ο ολοκληρωμένος εκσυγχρονισμός τους και η μετεγκατάσταση των ελαιοτριβείων που βρίσκονται στο Δ.Δ. Μάκρης του Δήμου Αλεξανδρούπολης. Επιτρέποντας με τον τρόπο αυτό να διαμορφωθούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για τις υποδομές και τον σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό, που θα δώσουν τη δυνατότητα ανάπτυξης και εξασφάλισης της βιωσιμότητας ενός κλάδου με ποιοτικά χαρακτηριστικά, που θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του διεθνούς ανταγωνισμού.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου