ΚΑΝΟΥΝ ΠΙΣΩ ΤΩΡΑ οι Βούλγαροι από τις αρχικές δηλώσεις τους ότι θα ματαιώσουν το σχέδιο του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης, μετά τις πιέσεις της Μόσχας και την υπογραφή την Πέμπτη συμφωνίας μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας για την κατασκευή του αγωγού Σαμψούντα- Τσεϊχάν.
Πρόκειται για το τελευταίο επεισόδιο του σίριαλ για τα μεγάλα ενεργειακά έργα που προωθεί η Ρωσία επί βουλγαρικού εδάφους (αγωγοί Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης, Σάουθ Στριμ, πυρηνικό εργοστάσιο Μπέλενε), το οποίο άρχισε μετά τη νίκη του κεντροδεξιού κόμματος στις πρόσφατες εκλογές στη χώρα αυτή.
Συγκεκριμένα, την Παρασκευή η βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα μεταβιβάσει όλες τις αρμοδιότητες για την προώθηση του έργου Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης στη βουλγαρική ενεργειακή εταιρεία χαρτοφυλακίου ΒΕΗ (Βulgarian Εnergy Ηolding). Αυτό σημαίνει πως πλέον δεν τίθεται θέμα αποχώρησης της χώρας από το σχέδιο, στο οποίο ως γνωστόν συμμετέχουν η Ελλάδα και η Ρωσία.
Δεν είναι τυχαίο ότι η δήλωση του Βούλγαρου υπουργού έγινε μία ημέρα μετά την υπογραφή σειράς συμφωνιών για την ενέργεια ανάμεσα σε Ρωσία και Τουρκία στην Άγκυρα, στις οποίες περιλαμβάνεται και η κατασκευή πετρελαιαγωγού από τη Σαμψούντα, στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας, μέχρι το Τσεϊχάν της Νότιας Τουρκίας. Ο αγωγός φαίνεται να λειτουργεί ανταγωνιστικά προς τον Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη, αφού και οι δύο θα προμηθεύονται ποσότητες πετρελαίου από το Καζαχστάν.
Παιχνίδι για ανταλλάγματα
Δεν είναι επίσης τυχαίο πως ο ίδιος υπουργός, λίγο πριν αναλάβει το χαρτοφυλάκιό του, είχε χαρακτηρίσει τον αγωγό μη βιώσιμο οικονομικά, για να ακολουθήσουν στη συνέχεια δηλώσεις των υπουργών Οικονομίας για εξοικονόμηση περίπου 2 δισ. ευρώ με την ακύρωση της συμμετοχής της χώρας σε αυτά τα προγράμματα. Εξ αρχής, πάντως, η στάση της νέας βουλγαρικής κυβέρνησης είχε αποδοθεί μάλλον σε προσπάθειά της να αποσπάσει περισσότερα οικονομικά ανταλλάγματα από τη Μόσχα, παρά σε πρόθεση της να αποχωρήσει, όπως η ίδια δήλωνε, από αυτά τα σχέδια.
Η διαφορά πάντως ανάμεσα στους δύο αγωγούςτον ελληνικού ενδιαφέροντος και τον ρωσοτουρκικό- είναι ότι τα πεδία πετρελαίου από τα οποία θα προμηθεύονται δεν είναι τα ίδια, γεγονός που δεν τους καθιστά αναγκαστικά ανταγωνιστικούς, όπως δήλωσε και ο πρόεδρος της ρωσικής εταιρείας Τransneft Νικολάι Τόκαρεφ από την Άγκυρα. Στον εν λόγω αγωγό, εκτός από την Γκάζπρομ, συμμετέχουν η ιταλική ΕΝΙ και η τουρκική Calik Group.
Εφ. "Τα Νέα"
Εικόνα: in.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου